• Návody
  • Zveřejněno:
  • Zobrazení: 6778

Zkušenosti s řadou DJI Phantom

Je na čase zde zveřejnit mé zkušenosti s již otestovanou řadou Phantom. Měl jsem možnost létat a používat hned několik řad a to od té základní až po tu nejvyšší verzi. A na závěr bych upozornil na základě těchto zkušeností, na důležité prvky bezpečného letu.

Phantom 1 - první a základní řada. Kdybych nepoužil GoPro APP k náhledu přes mobilní telefon, neměl jsem problém s rušením. Stroj poslouchal, několikrát jsem s ním havaroval a pokaždé vydržel. Nesl kameru GoPro v plastovém držáku a unesl i kompaktní fotoaparát Panasonic TZ30. Na první naučení a zkušenosti spokojenost. Později jsem však porovnal s verzí 2 a pouze zadní dioda, která s vámi komunikuje o stavu letu, baterie atd je vidět na krátkou vzdálenost a pokud je model obráceně, nevíte o stavu nic. Řešením je instalace FVP a mini IOSD, které vám zajistí telemetrické informace. Zvýší to však cenu, váhu a délu doletu. A 5 minut je opravdu málo. A to jsem zapomněl na stabilizaci obrazu. Řídící frekvence 2,4 gHz. FVP pak musí být na jiné, napři 5.8 apod.

Phantom 2 s H3-2D stabilizací obrazu - druhý model z řady. Zde jsem opět létal, obraz stabilizovaný, ale bez FVP a telemetrie. Řídící frekcence opět 2.4 gHz, proto použití GoPro APP opět není možné. Řešením i zde je výše zmíněný upgrade, ale opět vám to navýší cenu. A sníží dolet. Ten je pak zde kolem 17 minut v základu s kamerou GoPro a gimbalem. Zde jsem se řídil diodami na zadních ramenech, které jsou vidět podstatně lépe a na větší vzdálenost. Ale je stále potřeba mít copter v takové vzdálenosti, aby jste na diody viděli a mohli dle stavu patřičně reagovat. Bez FVP a telemetrie je to nustnost. Stroj neuletěl, dělal co měl a přežil i malou nehodu. Mechanicky je Phantom velmi dobře konstruován, ale jak jsem se přesvědčil později, pád z 50m už toto nadšení zchladil.

Phantom 2 Vision + - i tuto verzi jsem testoval. Kompletní RTF verze s možností náhledu FVP přes mobilní telefon, tablet se systémem Android 4.0 vyšší, IOS 6.0 vyšší. Kompletní informace o stavu baterie, sítě wifi pro dosah obrazu, údaje o výšce, vzdálenosti od HP, rychlost pohybu, místo HP, počet satelitů, možnost letu dle souřadnic v ceně a mnoho dalšího. Délka letu opět kolem 17 minut v plném osazení. Ovšem oproti P2 je zde řídící signál na 5.8 gHz a video jede na 2,4 gHz. V tomto případě jsou velmi časté výpadky řídícího signálu i na velmi krátkou vzdálenost, zatímco video signál je mnohem stabilnější. Ano, 5.8 pásmo je náchylnější na zarušení, ale i 2.4 není problém zarušit. Ovšem když došlo ke ztrátě signálu řídícího, video signál běžel dále a pilot tak má informace, co se děje, kam se model pohybuje, vidí kam letí apod. Může ragovat. Adekvátně. A vždy jsem dostal model pod kontrolu přepnutím do ATTI. Tím vyrušíte GPS a kompas a řídíte model pouze v režim udržení výšky. A vždy jsem nad modelem získal kontrolu a po chvíli jej opět zkusil dát do GPS. Ve větší výšce se ihned vrátil do režimu GoHome a až v ca 60m si nechal říci. Ale nidky jsem neměl nehodu a nemožnost jej ovládat. Ovšem vypadávání na 5.8 se mi moc nelíbilo Zvykl jsem si.

Phantom 2 Vision + nová verze - poslední novinka od DJI. Možnost ovládání náklonu kamery na vysílači, integrovná baterie ve vysílači, nové motory, nové pevnější vrtule, nový typ kompasu. Mnoho zajímavého, ale kvantita zde nepotvrdila kvalitu. Proč ? Protože během jednoho měsíce používání jsem měl tento problém: v jednu chvíli mi najednou vypadl nejen řídící signál, ale i ten obrazový. Pak jsem neměl informace o stavu, pohybu atd. V prvním případě mně to stálo nemalou částku a byl jsem od HP cca 190m. Bohužel jsem na copter již řádně a jasně neviděl a to se mi také stalo osudným. A nepomohl ani GPS lokátor, který taky selhal. Podruhé jsem měl copter na jasný dohled do 120m a osobně jsem viděl jeho chování a úprk do neznáma. A naštstí nedoletěl daleko a havaroval. I zde to vypadá na další výdaje, i když hlavní investice mi zůstala díky lokátoru, který náraz přežil. Nová verze má zřejmě nějakou nedokonalost v software a není na to spolehnutí. Kdyby se tato věc stala o den dříve, dnes jsem mohl mít docela problémy s UCL, PČR a pojišťovnou. Protože když vám spadne Phantom byť jen s 10 metrů na auto, udělá vám slušnou škodu. A když vám spadne na hlavu, nechci domyslet. Bohužel ani v jednom případě se mi nepodařilo obvyklým způsobem stroj ovládnout pomocí ATTI. A obávám se, že pokud nemám řídící signál, ani plný manuál mi nepomůže.

Nyní se řeší s dovozcem této značky, proč to nastalo a hledá se řešení. A na základě těchto všech skutečností radím při používání nejen této značky multicoptér následující:

- důkladnou studii manuálu
- poradit se zkušeným uživatelem
- kontrolovat technický stav modelu
- pravidelně jej připojovat na PC pro aktualizace a dívat se, co vlastně aktualizujete
- před každým startem, byť se to nemusí, dělat kalibraci kompasu
- nepouštět stroj do sebe tak, že nevidím na signalizaci diod. A to nejlépe ani ve verzi s FPV. Protože když vám vypadne video signál...
- nelétat v žádném případě nad lidmi a to i mimo zastavěnou oblast. Nelétat ani nad majtkem cizích lidí. Protože pokud se to splaší, letí to nekontrolovaně pryč a vy se jen modlíte
- létat proto ve volné přírodě, kde se minimalizuje riziko škody a i tam se najde spoustu pěkných míst na focení / točení
- mít na stroji adresu, lokátor pro určení polohy dopadu /přistání. Já se za stroj neschovávám a má tak aspoň nějakou možnost návratu
- mít další bezpečností prvky např. waterbuoy